رواية خفايا القدر الفصل الثامن والستون 68 بقلم اسماء صلاح


 رواية خفايا القدر الفصل الثامن والستون 68 بقلم اسماء صلاح


البارت الثامن والستين من خفايا القدر 

توقفنا لما راح واحد من رجالة سعد قال بخوف : الحق يا سعد بيه الشرطة 

سعد قال بخضة : الشرطة

الضابط قال : الكل يسلم نفسه ايه ده سعد الناري

ونظر له سعد بخضة وزق واحد من الرجالة على الضابط وركب الحصان مسرعا وجري به

الضابط قال بصوت مرتفع : شاويش محمد انا عاوزه حي

الشاويش محمد قال : حاضر يافندم تعالوا معايا

الضابط  : خدوهم علي البكس

أبو فراس قال : اللى انت بتعمله ده ياحضرة الضابط غلط انت مش عارف انا مين

الضابط قال بصوت مرتفع : عارف طبعاً انت مجرم خدوهم وركب العربية اطلع 

العسكري  : حاضر يافندم 

الضابط قال لنفسه باستغراب :  سعد الناري طلع  بيتاجر في السلاح يعني الكلام اللي كان بيتقال  ممكن يكون صح  انه والده كان  هو كمان بيتاجر في السلاح ماكنتش شائعات معقول ده

وطلع صابر الجمال وفكري من الصوان وبينظر لقي عربية الشرطة فشاور لها 

الضابط قال : استنا 

العسكري  : حاضر يافندم 

صابر قال  باستغراب : هو فيه ايه يا حضرة الضابط 

الضابط قال : مافيش احنا كنا بنقبض علي عصابة سلاح في الجبل صابر قال باستغراب : عصابة سلاح 







الضابط قال : ايوه

صابر قال : ودول من بلدنا 

الضابط قال : للأسف في واحد كان من البلد 

صابر قال باستغراب : مين ده 

الضابط قال : سعد الناري 

صابر قال بدهشة : سعد الناري بيتاجر في السلاح 

الضابط قال : ايوه 

صابر الجمال قال بدهشة : وقبضتم عليه  

الضابط قال : للأسف هرب واحنا بنقبض عليه والعساكر فوق في الجبل بيدوره عليه 

صابر قال بدهشة : و قضبتم علي إللي كانوا معها 

الضابط قال : ايوه لازم امشي علشان ورايا شغل 

صابر قال باستغراب : ايوه طبعا اتفضل 

فكري قال : معقول اللي انا سمعته ده سعد الناري بيتاجر في السلاح 

صابر قال : ومش معقول ليه مش والده بيتاجر في السلاح يبقي انت مستغرب ليه لما الابن كمان بيتاجر في السلاح 

فكري قال بدهشة : يعني ممكن اللي انقال في البلد عن عز الدين الناري يكون صح 

صابر قال : مش بعيد وليه لا بدل الاب طلع بيتاجر في السلاح هيكون الأبن ايه يعني قديس اكيد يعني بيتاجر في السلاح 

فكري قال باستغراب : يا انا كنت فاكر انها اشاعات طلعت في البلد ومالهش أساسا 

صابر قال : اهو ظهر الأساس بتاعها 

فكري قال : بعد اللي حصل ده هتكسب يافندم الانتخابات وبكتساح زي كل مرة 

صابر قال بإبتسامة : ايوه يلا 

فكري قال : حاضر 

في فيلا العشري : 

في غرفة زاهر : 

خالد قال باستغراب : مين اللي كان بيكلمك 

زاهر قال : مافيش انت خلصت الورق اللي معاك 

خالد قال : ايوه خلصت بس انا مش مصدق اللي فيه ناس بتعاني بالشكل ده 

زاهر قال : ما احنا علشان كده لازم نساعدهم 

خالد قال بدهشة : معاك حق يا زاهر بس 

زاهر قال باستغراب : بس ايه 

خالد قال : بكرة التصويت في الانتخابات ومافيش وقت 

زاهر قال : يا انت متابع بقي 

خالد قال : ايوه طبعا لازم اتابع مش ناوي اشرح نفسي الدورة الجايه 

زاهر قال : ده بجد بقي 

خالد قال : ايوه طبعا هو كان لعب عيال ولا ايه 

زاهر قال : لا يا سيدي بس استنا لما تشوف هنجح وله لأ وبعدين تبقى تقرر 

 خالد قال بإبتسامة : ان شاء الله هتنجح وانت ماشوفتك الناس بتحبك قده ايه في الدايرة ولما ننفذ طلبتهم دي كمان انا متأكد انك هتجح وبكتساح بس فيه حاجة

زاهر قال: ايه هي 

خالد قال بدهشة : هنفذها امتا وبكرة التصويت في الانتخابات لازم نعملها النهاردة بس الوقت اتأخر

زاهر قال : لا طبعا 

خالد قال باستغراب : ليه بقي 

زاهر قال : علشان الناس هتفتكر اللي انا بعمل كده علشان يعطولي أصواتهم في الانتخابات وانا مش عاوز انهم يفكروا كده علشان أنا عاوز اساعدهم بجد حتي لو هسقط في الانتخابات مش مهم

خالد قال باستغراب : مش مهم ازاي يازاهر انك تسقط في الانتخابات يا انت مش بتدخل في حاجة غير لما تنجح فيها وبتفوق ولازم تنجح في دي كمان

زاهر قال : ما انا هنجح برده 

خالد قال باستغراب : إزاي بقي 

زاهر قال : علشان اللي انا هنجح فيه هيكون أهم من الانتخابات بكتير وهو اني أساعد الناس دول علي قده مقدر 

خالد قال : إن شاء الله هتنجح في الانتخابات ومساعدة الناس دول بس ازاي وبكرة التصويت 

زاهر قال : بكرة وانت رايح علي الشركة تاخد معاك الطلبات دي وتعمل كل اللي تقدر عليه علشان الطلبات دي تتنفذ ماشي 

خالد قال : بس انا بكرة مش رايح الشركة 

زاهر قال باستغراب : ليه 

خالد قال : ليه ايه ازاي اسيبك لواحدك في يوم زي ده لازم اجي معاك 

زاهر وقال : مش هينفع تجي معايا 

خالد قال : متحولش يازاهر انا جاي معاك يعني جاي معاك 

زاهر وقال : لازم تروح علي الشركة وتشوف الشغل ماشي ازاي وبعدين أنت ناسي ان اللي انا بعتلك المهندس ولازم تقابله 

خالد قال : بس يازاهر 

وقطع زاهر كلامه وقال: شوفوا وخلاص وبعدين تبقي تجلي علي هناك ماشي 

 خالد قال بإبتسامة : ماشي وانت هتعمل ايه 

زاهر قال : انا هروح علي الدايرة واخد باقي الطلبات معايا علشان انفذهم 

خالد قال بإبتسامة : طيب وقام 

زاهر وقال : انت رايح فين 

خالد قال : رايح انام علشان الوقت اتاخر وانت كمان نام لازم ترتاح انت تعبت 

زاهر قال : طيب ورن هاتفه وبينظر له 

خالد قال : مين اللي بيتصل بك دلوقتي 

 زاهر قال : مافيش تصبح علي خير 

خالد قال بإبتسامة : وانت من اهله وخرج 

وفتح زاهر الخط وقال : الوو أيوه يا ناجي انت كويس 

ناجي قال : اه الحمدلله 

زاهر قال : طيب كويس ايه اللي حصل الشرطة جات 

ناجي قال : ايوه جات وقبضت عليهم 

زاهر قال : وسعد الناري اتقبض عليه 

ناجي قال : للأسف هرب من الشرطة وهي بتقبض عليهم 

زاهر قال بدهشة: هرب 

ناجي قال : ايوه يافندم والشرطة لسه بدور عليه في الجبل 

زاهر قال : وانت فين دلوقتي مع الشرطة 

ناجي قال : لا مش مع الشرطة ليه 

زاهر قال : أصل افتكرت انك حصلك حاجة بعد مابلغتني  علشان كده بلغت  اللواء رفعت انهم خطفينك بس الحمد لله انك كويس 

ناجي قال :  لا انا كويس يافندم ماتقلقش 

زاهر قال : طيب الحمد لله ابقي بلغني بل بيحصل ماشي 

ناجي قال : حاضر 

زاهر قال : وخلي بالك علي نفسك سلام 

ناجي قال : مع السلامة

في القسم : 

في مكتب الضابط : 

الضابط قال : كل ده سلاح انتم كنتم ناوين علي ايه

أبو فراس قال : انا معرفش حاجة عن السلاح ده ياحضرة الضابط 

الضابط قال : متعرفش ازاي واحنا مسكينك متلبس 

أبو فراس قال : انا مش هتكلم غير في وجود المحامي بتاعي وده من حقي 

الضابط قال : ايوه طبعا من حقك وانا كمان من حقي اني احبسك لغاية لما تتحول بكرة علي النيابة وشن الجرس

العسكري قال : تحت أمرك يافندم

الضابط قال : خدهم يابني علي الحجز

العسكري قال : حاضر يافندم

في الجبل : 

ونزل سعد من علي الحصان ودخل مغارة واستخبها فيها وقال لنفسه بغضب : إزاي حصل كده والشرطة عرفت ازاي  اكيد حد كان بيراقبني وانا مخدتش بالي واستنا اللحظة المناسبة وبلغ الشرطة بس مين هو وبيفكر معقول زاهر العشري لا لا مش زاهر هو هيعرف ازاي وهو في مصر لا مش هو 

الشاويش محمد قال : هو راح فين ده كان قدامنها دلوقتي دوره في كل مكان لازم نلقيه

العساكر قالوا : حاضر يافندم

سعد قال لنفسه بقلق : فيه حد جاية اعمل ايه دلوقتي ونظر أمامه ايوه مافيش غير كده 

ودخل الشاويش محمد المغارة وبيدور وقال لنفسه باستغراب : مافيش حد هنا امال هيكون رايح فين وطلع 

ورحوا له العساكر وقالوا : مافيش حاجة يافندم 

الشاويش محمد قال : دورتم كويس 

العساكر قالوا : ايوه يافندم 

الشاويش محمد قال : طيب يلا ونبقي ندور واحنا مشين 

وطلع سعد من المخبء وقال لنفسه  بقلق : الحمد لله انه ماشفنيش وطلع من المغارة اعمل ايه دلوقتي لازم ألقي مكان آمن علشان استخبها فيه ومشي 

في فيلا الناري :

في الانتريه : 

والداته قالت لنفسها بقلق : هو سعد اتاخر ليه الساعة بقت 12 بيعمل ايه ده كله بره ربنا يستر وبعدين بقي أنا هفضل كده لا هتطلع اصحي بابا ليكون فيه حاجة حصلت ويلحق يتصرف وطلعت بابا يابابا 







وفاق شوقي بيه وبينظر وقال باستغراب : ايه ده هو انتي لسه منمتيش 

مراته ابنه وقالت بقلق : انام ازاي وسعد مش موجود في البيت

وقعد شوقي بيه وقال باستغراب : ليه هو راح فين 

مراته ابنه وقالت بقلق : قالي انه هيلف شويه في البلد بالحصان والوقت اتاخر ولسه مجاش 

شوقي بيه  : ليه هي الساعة كام دلوقتي

مراته ابنه وقالت بقلق : الساعة 12 ونص 

شوقي بيه : زمانه جاي انا مش عارف انتي قلقنها ليه وبعدين هو مش عيل صغير علشان تقلقي عليه كده يا بكرة هيكون عضو في مجلس الشعب 

مراته ابنه وقالت بقلق : انا عارفة بس

وقطع شوقي بيه كلامها وقال : اما انتي عارفة مصحيني ليه من النوم

مراته ابنه وقالت بقلق : مش عارفة ليه حاسة بشعور غريب

شوقي بيه وقال : ماتقلقيش هو زمانه جاي وبعدين مش هو معها جبل والرجالة 

مراته ابنه وقالت بخوف : معرفش هو لما طلع كان لواحده 

شوقي بيه وقال : لا هو اكيد معه  علشان جبل مش بيسبه لواحده يلا بقي روحي نامي وهو شويه وهتلقيه داخل من الباب 

مراته ابنه وقالت بقلق : طيب تصبح علي خير 

شوقي بيه : وانتي من اهله 

وخرجت مراته ابنه وقالت لنفسها بخوف : إزاي هعرف انام وابني  مش موجود في البيت هنزل استنها في الانتريه ولما يجي هيكون حسابه عسير علشان اتاخر بالشكل ده

في القسم : 

راح الشاويش محمد علي مكتب الضابط وخبط علي الباب 

الضابط قال : أدخل 

ودخل الشاويش محمد  

الضابط قال بلهفه : إيه لقته 

الشاويش محمد قال : للأسف يافندم لا 

الضابط قال بنرفزه : يعني قدر يهرب منكم 

الشاويش محمد قال : هو كان قدامنها يافندم بس بعد كده اختفها ومعتش بينه أثر واحنا دورنا عليه بس زي ماحضرتك عارف إن الجبل كبير والجو عتمة وعلشان ندور عليه محتاجين قوة كبيرة 

الضابط قال : معاك حق ورن التليفون طيب اتفضل انت ياشاويش محمد  

الشاويش محمد قال : حاضر وخرج 

الضابط قال : الووه  

اللواء رفعت قال : عملت ايه ياحضرة الضابط 

الضابط قال : قبضنا عليهم يا فندم بس 

اللواء رفعت قال : بس ايه 

الضابط قال : واحد منهم قدر يهرب واحنا بنقبض عليه 

اللواء رفعت قال : هرب 

الضابط قال : ايوه يا فندم  بس احنا دورنا عليه في الجبل بس يافندم الجبل كبير 

اللواء رفعت قال : مافيش حاجة اسمها الجبل كبير لازم اللي هرب ده تجيبه مفهوم 

الضابط قال : تمام يافندم بس علشان نعمل كده محتاجين حملة علشان نقبض عليه 

اللواء رفعت قال : طيب والحارس اللي انا قوتلك عليه

الضابط قال : ماكنش فيه حد خطفينه يافندم 

اللواء رفعت قال : انت متأكد 

الضابط قال : ايوه يافندم 

اللواء رفعت قال : طيب ابقي بلغني عملت ايه 

الضابط قال : حاضر يافندم 

اللواء رفعت قال : سلام 

الضابط قال : مع السلامة وشن الجرس 

ودخل العسكري قال : تحت أمرك يافندم 

الضابط قال : اندهلي يابني الشاويش محمد 

العسكري قال : حاضر يافندم وخرج شاويش محمد حضرة الضابط عاوزك في مكتبه 

الشاويش محمد قال : طيب وراح وخبط علي الباب 

الضابط قال : أدخل 

ودخل الشاويش محمد وقال : تحت أمرك يافندم 

وقام الضابط قال : تعال معايا 

الشاويش محمد قال : علي فين يا فندم 

الضابط قال : علي فيلا الناري 

الشاويش محمد قال بإرتباك : بس الوقت اتأخر يافندم ممكن تخليها بكرة علشان

وقطع الضابط كلامه وقال : ايه يا شاويش  محمد انت نسيت شغلنا ولا ايه 

الشاويش محمد قال : لا يا فندم بس شوقي بيه مش هيستحمل الخبر ده وممكن يروح فيها 

الضابط قال : ده شغلنا واحنا  ملنش ذنب  وبعدين حفيده نفسه مافكرش فيه قبل ما يعمل كده يلا يا شاويش محمد 

الشاويش محمد قال : حاضر يافندم 

في فيلا صابر الجمال : 

في الانتريه : 

فكري قال : مش مصدق اللي انا سمعته سعد الناري تاجر سلاح 

صابر قال : ومش مصدق ليه يعني 

فكري قال : هو من أكبر رجال الأعمال في البلد وغني يعني مش محتاج انه يبقي  بيتاجر في السلاح 

صابر قال : يا الشرطة مسكها متلبس وبعدين حتي لو زي مابتقول كده ممكن تكون شركاته دي ستارة لتجارة في السلاح 

فكري قال : تفتكر يا صابر بيه 

صابر قال : إلا افتكر يا انا افتكر وافتكر كمان وبعد ما والده كمان كان اتحبس قبل كده في قضية سلاح يعني معني كده انه كان تاجر سلاح يعني مش غريبة عليهم تجارة السلاح  

فكري قال : بس اللي طلع علي والده انه بيتاجر في السلاح ممكن مايكونش مظبوط مش علشان ابنه اتمسك متلبس في قضية سلاح يبقي ولده هو كمان بيتاجر في السلاح ممكن تكون شائعات زي ما أهل البلد بيقوله 

صابر قال : لا مش شائعات 

فكري قال : تقصد ايه انها ممكن تكون حقيقة

صابر قال : مش ممكن هي حقيقة فعلا

فكري قال : وحضرتك متأكد كده 

صابر قال : انا سألت لما طلعت الشائعة دي في البلد وكان لازم اتاكد إن الكلام ده مظبوط ولا لا 

فكري قال باستغراب : سألت 

صابر قال : ايوه طبعا انت عارف اللي انا عندي معارف كتير 

فكري قال : ايوه طبعا 

صابر قال : فسالت واتاكدت انه عز الدين الناري كان فعلا مسجون في قضية سلاح وعندي الورق فوق 

فكري قال : يعني ماكنتش إشاعة زي ما انا كنت فاكر 

صابر قال : علشان انت طيب وفاكر إن كل الناس طيبن زيك 

فكري قال باستغراب : طيب حضرتك مستغلتش الورق ده ليه وكانوا أهل البلد هيصدقوك علشان معاك دليل يثبت كلامك 

صابر قال : لا طبعا انا مقدرش اعمل كده أخلاقي متسمحليش إن أشهر بسمعة الناس بالشكل ده حتي لو كان ده هيخلني أسقط في الانتخابات بس سمعة ناس وانا معملش كده ابدا 

فكري قال لنفسه بدهشة : سمعة يا انت لو كنت تطول تقتل سعد الناري علشان تكسب الانتخابات كنت تعمل هو انا مش عارفك  بس اكيد فى حاجة تانية خليتك متستغلش الورق ده قال سمعة قال 






صابر قال : بقولك ايه انا عاوزك تروح القسم وتعرفي هما قبضوا علي سعد الناري ولا لا 

وسرح فكري بتفكيره  

صابر قال باستغراب : فكري يافكري 

فكري قال : ايوه يا صابر بيه

صابر قال : ايوه ايه كنت سرحان في ايه 

فكري قال : في اللي حصل 

صابر قال : وعلشان كده انا عاوزك تروح القسم وتعرفي هما قبضوا علي سعد الناري ولا لا 

فكري قال : طيب ليه ماهو خلاص بعد اللي حصل معها محدش هينتخبه وحضرتك اللي هتفوز يعني مالهوش لازمه تشغل نفسك بي 

صابر قال : اعمل اللي بقولك عليه وخلاص 

فكري قال : طيب وقام بعد اذنك

صابر قال : اتفضل 

في فيلا الناري :

في الانتريه : 

والداته قالت لنفسها بقلق : معقول ياسعد تتأخر ده كله ياتري ايه اللي حصل وسمعت صوت الباب يخبط لازم هو وراحت مسرعة وفتحت وبتنظر فيه ايه يا حضرة الضابط 

الضابط قال : عاوزين نفتش البيت 

مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : ايه تفتشوا 

الضابط قال : ايوه  

مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : تفتشوا علي ايه 

الضابط قال : دلوقتي تعرفي هو شوقي بيه موجود 

مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : ايوه موجود 

الضابط قال : طيب ممكن تبلغيه اني موجود 

مراته ابن شوقي بيه قالت باستغراب : طيب وطلعت بابا يابابا 

وفاق شوقي بيه وبينظر وقال : فيه ايه تاني 

مراته ابنه قالت بدهشة : الشرطة تحت وعاوزها حضرتك 

شوقي بيه وقال باستغراب : ايه الشرطة 

مراته ابنه وقالت : ايوه 

شوقي بيه وقال : ودول عاوزين ايه في الوقت المتأخر ده

مراته ابنه وقالت : عاوزين يفتشوا البيت 

شوقي بيه وقال بدهشة : ايه يفتشوا البيت 

مراته ابنه وقالت : ايوه 

شوقي بيه وقال بغضب : هما مش عارفين ده بيت مين خليكي انتي هنا لما اشوف هما عاوزين ايه 

مراته ابنه وقالت بقلق : طيب 

ونزل شوقي بيه وقال : فيه ايه يا حضرة الضابط 

الضابط قال : عاوزين نفتش البيت 

شوقي بيه وقال باستغراب : تفتشوا البيت 

الضابط قال : ايوه 

شوقي بيه وقال : تفتشوا علي ايه ب

الضابط قال : علي حفيدك 

شوقي بيه وقال باستغراب : حفيدي 

الضابط قال : ايوه حفيدك مطلوب القبض عليه 

سمعت والداته كلام الضابط ونزلت وقالت بخوف : ابني  

شوقي بيه وقال باستغراب : اسنتي بس هو عمل ايه ياحضرة الضابط علشان تقبضوا عليه 

الضابط قال : حفيدك ياشوقي بيه اتمسك هو والرجالة وهما بيستلموا سلاح 

شوقي بيه وقال بدهشة : ايه سلاح 

الضابط قال :ايوه وللأسف هرب واحنا بنقبض عليهم 

شوقي بيه وقال : سلاح وداخ 

ومسكته مراته ابنه وقالت بقلق : بابا 

شوقي بيه وقال بحزن : سلاح تاني ليه ياسعد عملت كده 

الضابط قال : وحضرتك عارف ان ده شغلنا 

شوقي بيه وقال بحزن : اتفضل يا حضرة الضابط فتش 

الضابط قال : انتم فتشوا فوق وانتم فتشوا تحت 

وبتبكي مراته ابنه وقالت : ليه ياربي كده انا عملت ايه في حياتي علشان زوجي وابني يروحوا مني كده 

شوقي بيه وقال بحزن : ليه سعد كده ضياعت كل حاجة في لحظة

والعساكر قالوا : مافيش حد يافندم 

الضابط قال : دورتم كويس 

العساكر قالوا : ايوه يافندم 

الضابط قال : طيب شاويش محمد 

شاويش محمد قال : ايوه يا فندم 

الضابط قال : خد العساكر واسنتوني بره شويه 

الشاويش محمد قال : تحت أمرك يافندم تعالوا وخرجوا 

الضابط قال : انا اسف يا شوقي بيه علي اللي حصل بس حفيدك هو اللي اضطرني لكده وحضرتك اكيد مقدر موقفي 

شوقي بيه وقال : حضرتك بتشوف شغلك وملقش ذنب في اللي حصل 

الضابط قال : طبعا مش عاوز أفكر حضرتك اني اللي بيستر علي هارب بتكون جريمة علشان اكيد  حضرتك عارف الكلام ده ولوسمحت لو حاول يكلمكم لازم تقولنا 

وهز شوقي بيه راسه بنعم 

الضابط قال : بعد اذنكم وخرج 

مراته ابنه وقالت بكاء : ياحبيبي يابني ياتري عامل ايه دلوقتي 

شوقي بيه وقال بحزن : ليه ياسعد كده انا اللي غلطان علشان سبته  يعمل اللي هو عاوزه من غير ما سأله واعرف هو بيعمل ايه 

مراته ابنه وقالت ببكاء : متعملتش في نفسك كده يابابا حضرتك ملقش ذنب في اللي حصل 

شوقي  بيه قال بعصبية : لا ليه انا اللي سبته لواحده من غير ما اعرف هو بيعمل ايه كان لازم اعرف عنه كل حاجة مسبهوش كده يعمل اللي هو عاوزه يمكن كنت لحقته قبل مايحصل كده كان لازم اعرف ان نزوله البلد بصفة مستمرة  وراها حاجة انا اللي غلطان علشان سبته لواحده 

مراته ابنه  وقالت ببكاء : حضرتك مغلطش في حاجة هو مقدر ومكتوب وحضرتك ملقش ذنب في اللي حصل

شوقي بيه وقال بحزن : زمان غلطت نفس الغلطة وسبت ابني يضيع ودلوقتي حفيدي ليه ياسعد تعمل فيه كده 

مراته ابنه وقالت ببكاء : احنا هنعمل ايه دلوقتي يابابا 

شوقي قال بحزن : هنعمل ايه يعني مقدمنش حل غير اللي احنا نستنا لغاية ما الوضع يهدها شويه وهو اكيد هيحاول يشوفنها

مراته ابنه وقالت ببكاء : انا مقدرش استنا 

شوقي بيه وقال : مقدمنش حل غير كده 

مراته ابنه وقالت ببكاء : بس انا مقدرش 

وقطع شوقي بيه كلامها وقال : هنعمل ايه يعني ماهو اللي عمل في نفسه وفينا كده 

مراته ابنه وقالت ببكاء : انا عارفة انه غلطان بس ده ابني ولازم اشوفه واطمن عليه 

شوقي بيه وقال بحزن : ما هو كمان حفيدي بس مقدمناش حل غير كده 

مراته ابنه وقالت بخوف : طيب قوم يا بابا ارتاح شويه 

ونظر لها شوقي بيه وقال بحزن : ارتاح هو عاد فيه راحة بعد اللي حصل ده خلاص وقت الراحة راح 

في فيلا صابر الجمال : 

في الجنينه : 

صابر قال بلهفه : ها عملت ايه 

وقعد فكري قال : لسه ماقبضوش عليه 

صابر قال : يعني لسه هربنا 

فكري قال : ايوه ياحتي الضابط ولا الشاويش كانوا في القسم 







صابر قال باستغراب : ليه هيكون رحوا فين 

فكري قال : وانا جاي لقتهم طلعين من فيلا الناري 

صابر قال : يعني شوقي الناري عرف بل عمله  حفيده 

فكري قال : ايوه ليه 

صابر قال : ادفع نص ثروتي واشوف شكله بعد ما عرف اللي عمله حفيده 

فكري قال : اكيد زعلان من اللي حصل مع حفيده 

صابر قال : وانت متأكد كده ليه 

فكري قال باستغراب : تقصد ايه يا صابر بيه 

صابر قال : أقصد انه عارف ان حفيده بيتاجر في السلاح 

فكري قال بدهشة : لا معتقدش انه عارف 

صابر قال : ليه بقي انت عاوز تفهمني انه حفيده ممكن يعمل كده من وراها 

فكري قال : ايوه طبعا هو لو كان عارف ماكنش حفيده وصل لهنا 

صابر قال : انت بيتهيلك انت عاوز تفهمني إن شخصية زي شخصية شوقي الناري ممكن حد يعمل حاجة من وراها وخصوصا حاجة كبير زي دي 

فكري قال : هو مش ممكن بس ممكن برده تحصل 

صابر قال : ممكن تحصل ازاي انت نسيت واحنا رايحين الصوان حصل ايه وازاي وقف حفيده  قدامنا يبقي ازاي حفيده يبقي بيتاجر في السلاح من غير ما يعرف 

فكري قال : تقصد ايه 

صابر قال : أقصد انه كان عارف ومش بعيد يكون هو كمان بيتاجر في السلاح 

فكري قال بدهشة : تاجر سلاح لالا ده راجل طيب 

صابر قال : والله انت اللي طيب النوع اللي زي شوقي الناري ده بيبقي خبيث مش طيب زي ما انتم فاكرين ومش بعيد يكون هو اللي بيتاجر في السلاح وحفيده حاطته ستارة مش اكتر 

فكري قال : لا يا صابر بيه معتقدش انه زي ما بتقول كده 

صابر قال :  طيب بكرة الأيام تثبتلك كلامي ده اذا ماكنش الرجل ده شكله غير ماهو ظاهر للناس يبقي انا معرفش حاجة 

فكري قال : طيب لازم حضرتك ترتاح شويه علشان بكرة يوم طويل 

صابر قال : معاك حق وقام 

فكري قال : تصبح علي خير 

صابر قال : وانت من اهله 

في الصباح 

في فيلا العشري : 

نزل زاهر من غرفته ومعها الطلبات  وقال بصوت مرتفع : يا داده دادة خيرية 

وطلعت خيرية من المطبخ وقالت بإبتسامة : صباح الخير 

زاهر قال : صباح النور اعمللي فنجان قهوة مظبوط 

خيرية قالت : النهاردة التصويت في الانتخابات صح

زاهر قال باستغراب : هو انتي متابعة الانتخابات يادادة 

خيرية قالت : ايوه طبعا مش ابني مرشح نفسه يبقي لازم اتابع 

وان شاء هتجح هو هيلقوا احسن منك فين علشان يمثلهم 

زاهر قال : ربنا يخليك يادادة القهوة بقي  

خيرية قالت : مش  تفطر الأول قبل ماتشرب القهوة علشان تبقي مالي مركزك كده وانت واقف قدام أهل الدايرة 

زاهر قال : طيب علشان خاطرك انتي بس 

خيرية قالت : ربنا ينجحك وتبقي عضو كده في مجلس الشعب 

زاهر قال : الله علي دعواتك يادادة اللي فتحت نفسي 

خيرية قالت بإبتسامة : خلاص هبقي ادعيلك كل يوم علشان تأكل

زاهر قال : يا انا بالشكل ده   هزيد في الوزن 

خيرية  قالت بإبتسامة : لا متخفش انا هعملك أكل صحي 

زاهر قال : اذا كان كده فأنا موافق 

ونزل خالد  ومعه الطلبات وقال  : موافق علي ايه  كده من  علي الصبح 

زاهر قال : انت صحيت كويس أنك صحيت بدري 

خالد قال : هو ده يوم حد ينام فيه صباح الخير يا داده 

خيرية قالت : صباح النور بعد اذنكم 

زاهر قال : اتفضلي يا داده 

خالد قال : مقلتليش كنت بتقول موافق علي ايه 

زاهر قال : مافيش هو جدي صحها ولا لسه 

خالد قال : مش عارف بس معتقدش انه لسه نايم 

زاهر قال : امال فين 

وجاء جده وقال : انا هنا يازاهر

زاهر قال : صباح الخير يا جدي 

وقعد جده قال : صباح الخير يا خالد كمان صاحي من بدري 

خالد قال : ايوه طبعا لازم اصح من بدري ازاي أفضل نايم في يوم زي ده 

ملك قالت باستغراب : ليه هو فيه ايه النهاردة 

خالد قال بدهشة : ليه وهو انت متعرفيش 

ملك قالت : معرفش ايه 

خالد قال : يا انت مش متابعة خلاص 

ملك قالت باستغراب : متابعة ايه 

خالد قال : الانتخابات النهاردة يوم التصويت 

ملك قالت : اه ااااه أصل مليش في موضوع الانتخابات ده علشان كده انا مش متابعة 

حامد بيه وقال : ولا احنا بس بما إن زاهر مترشح يبقي لازم نهتم المهم انا هجيلك علي الدايرة طبعا مش هقدر اسيبك في يوم زي ده 

زاهر قال : مافيش داعي ياجدي 

جده قال : إزاي بقي لازم أكون واقف جانبك في يوم زي ده 

زاهر قال : بس انا مش عاوز اتعبك ياجدي 

جده قال : ولا تعب ولا حاجة وبعدين انا عاوز اروح اشوف المنطقة بقالي زمان مروحتش هناك

زاهر قال : طيب علي راحتك ياجدي 

ملك قالت : شويه وجاية ياجدي 







حامد بيه وقال: طيب بقولك ايه يازاهر هو انت رايح امتا 

زاهر قال : بعد مافطر ليه ياجدي 

جده قال : ما تأخذ ملك معاك 

زاهر وقال باستغراب : أخدها فين 

جده قال : الدايرة هتخدها فين يعني 

زاهر قال بنرفزه : جدي انا مش رايح العب علشان اخدها معايا انا رايح اشوف شغلي يعني مش هبقي فاضي 

جده قال : ايوه انا عارف 

زاهر قال بنرفزه : اما حضرتك عارف بتقولي اخدها معايا ليه 

جده قال : وفيها ايه يعني لو جات معاك هي مش هتعطلك عن حاجة 

زاهر قال بنرفزه : جدي بلاش المرة دي 

جده قال : ليه يا حتي الناس لما هيشوفها معاك هيصدقه الكلام اللي انت قولته في الصوان 

زاهر قال باستغراب : وانت عرفت منين ياجدي اللي قولته 

جده قال : خالد قالي 

زاهر قال بغضب : اه ااااه خالد 

خالد قال بإرتباك : اعمل ايه جدي هو اللي أصر عليا اني احكيله ايه اللي حصل 

جده قال : مش وقته الكلام ده هتخدها معاك 

زاهر وقال بنرفزه : علشان خاطري ياجدي لو انت بتحبي بلاش تصر اني اخدها معايا المرة دي 

خالد قال باستغراب : طيب ليه 

زاهر قال بنرفزه : هو كده

جده قال باستغراب : يعني واحد يبقي خاطب وخطبته ماتكونش معها في يوم زي ده ازاي  

زاهر قال : جدي مش انت بتحبني 

جده قال : ايوه طبعا هو ده سؤال تسأله 

زاهر قال : يبقي خلاص علشان خاطري ماتخلنيش اخدها معايا غصب عني 

وجاءت خيرية وقالت : اتفضلوا الفطار جاهز 

خالد قال : طيب يادادة اتفضلي انت 

خيرية قالت : طيب 

في السفرة 

حامد بيه وقال : كنتي فين ياملك 

وقعدة ملك قالت : مافيش كنت يجيب الدواء اللي هتاخده بعد الفطار 

حامد بيه وقال بإبتسامة : ربنا يخليكي ليها

ملك قالت : يخليك لي ياجدي 

خالد قال : وبعدين انا كده هبتدي اغير 

حامد بيه وقال : لازم تغير مش قاعد جانب أجمل بنت في البلد 

ملك قالت : مش لدرجتي ياجدي 

حامد بيه وقال : طيب قومي شوفي نفسك في المرايا وهتشوفي اني كلامي مظبوط وطبعا المرايا مش هتكذب 

خالد قال : جدي بيتكلم صح ياملوكة 

ملك قالت بنرفزه : انا قوتلك قبل كده متقوليش ياملوكة انا اسمي ملك مدلعنيش تاني

خالد قال : ليه بقي أولا انتي بقيتي واحدة من علتنها ثانيا بقي وده الأهم انك بقيتي خطيبة زاهر ابني عمي يعني عندي الحق اللي انا اقولك ياملوكة 

جده قال : هو في دي معها حق 

ونظر ملك لزاهر بنرفزه  

زاهر قال بغضب : طيب امشي انا بقي 

جده قال : انت لسه فطرت 

زاهر قال بغضب : الحمد لله  فطرت وكمان علشان الحق

جده قال : طيب خود ملك معاك 

ونظر له زاهر باستغراب  وبدون تعليق 

ملك قالت : اروح فين ياجدي 

حامد بيه وقال: تروحي علي المنطقة اللي زاهر مترشح فيه 

ملك قالت : لا يا جدي انا مش عاوزة اروح 

زاهر قال : ما انا قوتلك ياجدي اني مش هكون فاضي 

جده قال باستغراب : قولتي امتا 

زاهر قال بدهشة : من شويه 

جده قال : مش فاكر 

خالد قال بدهشة : إزاي ده ياجدي يازاهر لسه من شويه مكلمك في الموضوع ده يبقي مش فاكر ازاي 

جده قال : ما انتم عارفين اني بنسي 

خالد قال : ايوه صح بس انا افتكرتك خفيت منه بما انك صحتك بقت كويسه بس إظهار كنت غلطان ياجدي 

جده قال : معتش تفتكر تاني ماشي 

خالد  : طيب 

جده : زاهر خدها معاك 

زاهر وقال : بس ياجدي هي مش عاوزه يبقي خلاص مش هخدها غصب عنها 

جده قال باستغراب : هي قالت امتا انها مش عايزه تروح 

زاهر قال : ماهي لسه قايلة اهي 

جده قال : حقه ياملك انتي قولتي كده 

ملك قالت باستغراب : انت كويس ياجدي 

حامد بيه وقال : ايوه كويس بس مش فاكر انك قولتي كده مش مهم خدها معاك يازاهر وانا هبقي احصلكم ماشي 

زاهر قال بغضب : ماشي اتفضلي 

ملك قالت : جدي انت اكيد كويس 

حامد بيه وقال : ايوه كويس روحي بقي 

ملك قالت : طيب سلام 

حامد بيه وقال : مع السلامة 

خالد قال باستغراب : مالك يا جدي انت كويس ولا اتصل بالدكتور يجي يشوفك 

جده قال : لا انا كويس ماتقلقش 

خالد قال : اكيد ياجدي انك كويس 

جده قال : ايوه يا بني انا كويس 

خالد قال : طيب انا رايح علي الشركة عاوز حاجه 

جده قال : لا سلامتك 

خالد قال : اشوفك في الدايرة 

جده قال : طيب 

في عربية زاهر 

زاهر قال بصوت منخفض : هو جدي ماله النهاردة 

ملك قالت : حتي انا مستغربة هو كان كويس النهاردة الصبح ازاي نسي فجأة كده 

زاهر قال : ايوه فعلا هو كان كويس الصبح وانا اتكلمت معها ماكنش باين عليه حاجة 

ملك قالت : ممكن النسيان اللي عنده ده بيجيلوا فجأة 

زاهر قال باستغراب : ممكن يحصل كده 

ملك قالت : ايوه  ممكن يحصل كده بسبب السن بس انا ملاحظتش علي جدي قبل كده انه بينسي 







زاهر  : لا بعد وفاة جدتي تعب اوي نفسيا وصحيا وبدأ ينسي حاجة ويفتكرها بعد كده بس مش في وقتها  والدكاترة قالوا إن ده بسبب انه فقد الأمل في العيش بعد وفاة زوجته بس ده مؤقت لما يتحسن نفسيا وصحيا هيرجع تاني ومعتش هينسها حاجة وهو دلوقتي بقي كويس  والحمد لله بس مش عارف إيه اللي حصله انهارده ورجع ينسي زي الأول 

ملك قالت باستغراب : فعلا حاجة تحير 

ونظر لها زاهر باستغراب بدون تعليق 

في الشركة العشري :

أمام مكتب خالد بيه : 

ياسمين السكرتارية قالت بإبتسامة : صباح الخير يا فندم 

خالد قال باستغراب :  صباح الخير  حد  سأل عليها 

ياسمين السكرتارية قالت : ايوه يافندم  حضرته عاوز يقابلك

خالد قال باستغراب : مين حضرتك 

المهندس محمد قال : انا المهندس محمد علوي بعتني الأستاذ عصام مدير الدعاية الانتخابية بتاعته زاهر بيه 

خالد قال : ايوه ايوه اهلا يا بشمهندس 

المهندس محمد قال بإبتسامة : اهلا بحضرتك يافندم 

خالد قال : اتفضل 

ودخل المهندس محمد المكتب بدون تعليق 

خالد قال : ابعتلي المهندس هاني 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم

ودخل خالد المكتب وقال : اتفضل واقف ليه 

المهندس محمد قال : شكرا 

خالد قال : اسف عن التأخير بس معرفش انك هتجي بدري كده 

المهندس محمد قال : لا يا فندم مافيش حاجة 

خالد قال : ممكن الملف بتاعتك 

المهندس محمد  : اتفضل يافندم 

وبينظر خالد في الملف وقال : حضرتك متعينتش قبل كده 

المهندس محمد قال : للأسف لا يا فندم 

خالد قال : طيب حضرتك هتبقي في الأول فترة تحت التدريب وبعد كده هتبقي مهندس أساسي في الشركة ومتقلقش التدريب ده هيكون عليه مرتب ولما تخلص فترة التدريب دي هتكون مهندس أساسي هيبقي مرتبك حاجة تانية تمام 

المهندس محمد قال بإبتسامة : انا متشكر متشكرا جدا يافندم 

وراحت ياسمين السكرتارية علي مكتب خالد بيه 

خالد قال:  أدخل 

دخلت ياسمين السكرتارية قالت : المهندس هاني يافندم 

خالد قال : خليه يدخل 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر اتفضل 

ودخل المهندس هاني وقال  : حضرتك طلبتني يا فندم 

خالد قال : ايوه يا بشمهندس ده المهندس محمد هتاخده وهتوريه مكتبه ومن دلوقتي هيكون مسئوليتك تدريبه تمام 

المهندس هاني قال : حاضر اهلا بك يابشمهندس 

المهندس محمد قال : اهلا يابشمهندس 

المهندس محمد قال : متشكر جدا يافندم وإن شاء الله هكون عند حسن ظنك 

خالد قال بإبتسامة : ان شاء الله اتفضل 

المهندس هاني قال : بعد اذنك يافندم 

خالد قال : اتفضلوا 

في دايرة زاهر :

ونزل زاهر من العربية ومعها الأوراق

ونظرة له ملك وقالت باستغراب : هما ايه الأوراق دي 

زاهر قال بغضب : مش شغلك 

ملك قالت : انا اللي غلطانة اني بكلمك من الأساس 

وبيتصل عصام بزاهر وقال : الووه 

زاهر قال : ايوه يا عصام 

عصام قال : حضرتك اتاخرت ليه 

زاهر قال : متاخرتش ولا حاجة 

عصام قال : إزاي بقي المفروض حضرتك تكون عندي دلوقتي 

زاهر قال : ما انا فعلا موجود 

عصام قال : فين ده 

زاهر قال : بس وراك

ونظر عصام وراها لقي زاهر وملك وراح لهم وقال : حضرتك اتاخرت كده ليه 

زاهر قال : ليه هو التصويت بدأ 

عصام قال : لا لسه شويه وهتفتح اللجان 

زاهر قال : طيب كويس 

عصام قال : مش دي الطلبات اللي انا عطيها لحضرتك 

زاهر قال : ايوه هي 

عصام قال باستغراب : طيب حضرتك جيبها معاك ليه

زاهر قال : علشان انفذهم 

عصام قال باستغراب : بس يافندم النهاردة يوم التصويت وانا واثق إن شاء الله انك هتنجح 

زاهر قال : انا قوتلك قبل كده إني مش بعمل كده علشان الانتخابات

عصام قال باستغراب : ايوه فعلا حضرتك قوتلي كده بس انا مفهمتش تقصد ايه 

زاهر قال : انا بعمل كده علشان عاوز اساعدهم انا لما قراءة الطلبات بتاعتهم عرفت هما قده ايه بيعانوا من اللي هما فيه وبعدين بدل اقدر اعمل حاجة معملهش ليه ايه المانع يعني 

وبتنظر ملك لزاهر باستغراب علي ما قاله

عصام قال : بس يافندم لازم حضرتك تكون معايا أمام اللجنة 

زاهر قال : بس اللجنة لسه مفتحتش 

عصام قال : ايوه بس حضرتك قبل كده قوتلي انك رافض تعمل كده بنفسك علشان ميحسوش إن حضرتك بتعطف عليهم 







زاهر قال : ايوه فعلا انا قولت كده وانا لسه عندي رأي 

عصام قال : طيب والعمل دلوقتي 

زاهر قال : مش عارف 

عصام قال بتفكير : انا عندي الحل 

زاهر قال باستغراب : ايه هو 

عصام قال : اني الآنسة ملك هي اللي تقوم بالحكاية دي 

زاهر قال : لا طبعا 

عصام قال : ليه 

زاهر قال : هو كده 

ملك قالت : بس انا موافقة وحبها اعمل كده 

زاهر قال : وانا مش موافق وبعدين انتي متعرفيش المنطقة هنا كويس ازاي هتعملي كده 

عصام قال : ايوه صح بس ممكن ابعت معها حد علشان يساعدها 

ملك قالت : اهي اتحلت 

زاهر قال : برده لا 

ملك قالت بنرفزه : لا ليه ماهو حلها ولا انت عاوز تعمل الخير لواحدك 

زاهر قال : المسألة مش كده 

ملك قالت بنرفزه : امال ايه 

زاهر قال بعصبية : افرضي حصلك حاجة بسبب الصوراللي تعلقت لينا في المنطقة يبقي ساعتها اعمل ايه 

ملك قالت باستغراب : ايه تقصد ايه 

زاهر قال بإرتباك : مقصودتش حاجة المهم انك مش رايحة عصام 

عصام قال : ايوه يافندم 

زاهر قال : روح مع الناس اللي هيجم دلوقتي علشان توريهم عناوين الناس ماشي 

عصام قال : بس 

وقطع زاهر كلامه وقال بنرفزه : مابسش انا هفضل هنا ماشي 

عصام قال : طيب 

زاهر قال : أهم وصلوا يلا روح وخده الطلبات دي معاك 

عصام قال : طيب 

ملك قالت : طيب اوراح معهم 

زاهر قال : لا 

ملك قالت بنرفزه : انا مش جايه معاك علشان تتحكم فيه وبعدين أنت مش مسئول عندي 

زاهر قال بنرفزه : ايوه صح انا مش مسئول عندك بس بدل جيتي معايا يبقي باقتي مسئوليتي و هحافظ عليكي لما اوصلك لجدي تاني وانا مفرطش في مسئولياتي ابدا 

ملك  : بس انا اقدر أحافظ علي نفسي كويس يعني مش مستنيا حد علشان يحميني 

زاهر  : انا مش بحميكي انتي باقتي أمانة معي ولازم اسلمها لصاحبها 

ملك قالت باستغراب : وصاحبها ده مين إن شاء الله 

زاهر قال : اللي انا واخدك منه طبعا جدي 

ملك قالت بنرفزه : بس انا  كنت حبها اعمل كده 

زاهر قال : وانا مقدرش أتحمل انك يحصلك حاجة 

ملك قالت بنرفزه : طيب والعمل ايه 

زاهر قال : شوفي خالد برده معها طلبات  من الناس  زي اللي كانت معايا دي ابقي روحي معها تمام 

ملك قالت : طيب ليه هو انت مش بتثق في اللي اسمه عصام ده 

زاهر قال : بثق فيه بس مش لدرجتي اني اخليكي تروحي معها وأمنه عليكي 

ونظرة له ملك بنرفزه وبدون تعليق 

في فيلا العشري : 

وصل رأفت الحوت علي الفيلا  

وراح له حمزه الحارس وقال : اهلا يا رأفت بيه 

رأفت قال : ازيك يا حمزه عامل ايه 

حمزه الحارس  قال : الحمد لله 

رأفت قال : انت مبسوط هنا 

حمزه الحارس قال : الحمد لله يافندم 

رأفت  :طيب خالد بيه موجود 

حمزه الحارس  : لا مش موجود 

رأفت  : طيب زاهر بيه موجود 

حمزه الحارس : لا يا فندم هو مش موجود 

رأفت قال باستغراب : هو كمان مش موجود امال مين اللي جوه 

حمزه الحارس  : حامد بيه 

رأفت  :طيب ممكن اقابله 

حمزه الحارس قال : ايوه يافندم اتفضل فتحية يا فتحية 

وطلعت فتحية من المطبخ وقالت : ايوه يا حمزه 

حمزه الحارس قال : رأفت بيه عاوز يقابل حامد بيه 

فتحية قالت : طيب روح انت 

حمزه الحارس قال : بعد اذنك يافندم 

رأفت قال : اتفضل يا حمزه 

فتحية قالت : اتفضل يافندم 

وقعد رأفت قال : شكرا 

فتحية قالت : بعد اذنك هدي للبيه خبر 

رأفت قال : اتفضلي 

وطلعت فتحية وبخبطت علي الباب 

حامد بيه وقال : أدخل 

ودخلت فتحية وقالت : رأفت بيه عاوز حضرتك تحت 

حامد بيه قال : رأفت بيه مين 

فتحية قالت : معرفش بس حمزه الحارس عارفه 

حامد بيه وقال : طيب روحي انتي وانا نزله 

فتحية قالت : حاضر 







ونزل حامد بيه قال : اهلا وسهلا 

وقام رأفت قال : اهلا بك يافندم 

حامد بيه قال : اتفضل 

رأفت قال : شكرا 

حامد بيه  : اي خدمة 

رأفت : إظهار حضرتك مش فاكرني 

حامد بيه وقال : لا والله مش واخد بالي 

رأفت قال:كده ياجده حامد مش فاكرني 

حامد قال : انا حسس اني اعرفك بس مش متذكر 

رأفت قال : طيب انا هفكر حضرتك فاكر الولد اللي كان بيجلك يشتكي إن خالد بياخذ الشاندوتش بتاعته وحضرتك تعمله ساندوتش زيادة 

حامد بيه  : ايوه ايوه انت رأفت الحوت صح 

رأفت قال بإبتسامة : ايوه بس  حضرتك شكلك نستني ياجدي 

حامد بيه  : هو انا اقدر برده أصل انت اتغيرت اوي 

رأفت قال : اتغيرت ازاي يعني 

حامد بيه وقال : أصل وانت صغير ماكنتش كده

رأفت  : الصغير بيكبر ياجدي 

حامد بيه  : معاك حق 

رأفت قال : امال خالد فين 

حامد بيه  : تلقيه في الشركة ليه فيه حاجة

رأفت  : أصل بحاول اوصله وتليفونه مشغول واتصلت بزاهر  لقيت تليفونه مشغول برده 

حامد بيه  : أصل زاهر مترشح في الانتخابات مجلس الشعب 

رأفت  : اترشح في الانتخابات 

حامد بيه  : هو انت متعرفش 

رأفت قال : لا أصل كنت مشغول اليومين اللي فاتوا 

حامد بيه  : ليه خير 

رأفت قال : مافيش في الشغل 

حامد بيه و : اه في الشغل انت عامل زي خالد وزاهر 

رأفت  : هنعمل ايه بس ياجده 

حامد بيه : المفروض يكون فيه وقت للشغل ووقت تعيش حياتك وتعمل اللي انت عاوزه انا نفسي كنت بعمل كده 

رأفت : بس الوضع اختلف عن زمان احنا دلوقتي بنسابق الزمان علشان نعمل اللي احنا عاوزينه غير كده ياجدي مش هتعرف تعمل  اللي انت عاوزه علي العموم ياجدي انا كنت جاي علشان ادعيكم علي خطبتي اتفضل 

حامد بيه  : ايه ده انت خطبت 

رأفت  : ايوه ولازم تيجوا 

حامد بيه وقال بإبتسامة  : طبعا هنجي ومين دي سعيدة الحظ 

رأفت : واحدة كانت زملتي في الجامعة 

حامد بيه وقال بإبتسامة : يعني قصة حب بقي 

وضحك رأفت  : يعني المهم لازم تيجوا 

حامد بيه  : حاضر هجي انا وخالد وزاهر وملك 

رأفت قال باستغراب : ملك مين ياجدي 

حامد بيه وقال : هو انا مقولتلكش 

رأفت  : مقلتليش ايه 

حامد بيه قال : إن زاهر هو كمان خطب 

رأفت قال : ايه خطب وازاي محدش يقولي 

حامد بيه  : ما احنا معملنش حاجة ولا حتي عزمنا حد 

 رأفت قال باستغراب : ليه كده 

حامد بيه  : علشان الانتخابات بتاعت زاهر ما انا قوتلك إن زاهر مترشح في الانتخابات وموضوع الخطوبة ده قررنها بسرعة وقولنا في الفرح إن شاء الله نبقي نعزم كل معارفنا والأصدقاء

 رأفت قال : اه ااااه علشان كده خالد مقليش وانا بقول برده ازاي خالد ميعزمنش  وهي تبقي مين ياجدي  

حامد بيه : هي قربتنا 

رأفت  : علشان كده وافقة علي الخطوبة بسرعة علي العموم الف مبروك ياجدي 

حامد بيه وقال : الله يبارك فيك 

رأفت قال : لازم هي كمان تجي مع زاهر في الخطوبة علشان نتعرف عليها 

حامد بيه قال : طبعا هاتجي إن شاء الله 

وقام رأفت قال بإبتسامة : طيب ياجدي انا لازم أمشي علشان عندي حاجات كتير لازم اعملها 

حامد بيه وقال : الكلام خدنا ومشربتش حاجة 

رأفت قال بإبتسامة : اعتبره وصل ياجدي وبقي سلامني علي خالد وزاهر 

حامد بيه وقال : حاضر مع السلامة 

رأفت قال : الله يسلامك يا جدي ومشي 

في شركة العشري : 

في مكتب خالد بيه : 

خالد قال لنفسه : انا بكده يكون خلصت تنفيذ كل الطلبات اللي اخذتها من زاهر واعقبال ما اروح علي الدايرة يكون طلبات الناس اتنفذت وبيتصل بياسمين السكرتارية ياسمين تعاللي شويه 







ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم وراحت وخبطت علي الباب

خالد قال : أدخل 

ودخلت ياسمين السكرتارية وقالت : ايوه يا فندم 

خالد قال : في أي مواعيد تانية النهاردة 

ياسمين السكرتارية قالت : لا يا فندم 

خالد قال : طيب كويس وقام انا هامشي دلوقتي ولو فيه أي حاجة ابقي كلمني 

ياسمين السكرتارية قالت : حاضر يافندم 

خالد قال : المهندس حسام موجود 

ياسمين السكرتارية قالت : مش عارفة يافندم اشوفوا لحضرتك 

خالد قال : لا خلاص ومشي 

في الصعيد : 

في فيلا الناري : 

سمع شوقي الناري صوت أهل البلد وهي بتهتف باسم صابر الجمال قال لنفسه بغضب : ليه ياسعد عملت فيه وفيك كده مش كان  زمانك دلوقتي الناس  بتهفته باسمك مكان صابر الجمال ياكان خلاص معتش اللي خطوة واحدة وتبقي عضو في مجلس الشعب ضياعت كل حاجة في غمضة عين ليه بس كده وبكي وبينظر لقي مراته ابنه جاية عليه وفمسح دموعه 

مراته ابنه وقالت بحزن : انت بتعيط يابابا 

شوقي بيه وقال : بعيط ايه 

مراته ابنه وقالت بحزن : امال ايه الدموع اللي انا شايفها في عنيك دي 

شوقي بيه وقال : مافيش أصل دخل في عنيا عفار علشان كنت واقف في البلكونة 

مراته ابنه وقالت : اكيد مضايق علشان الناس بره بتهتفه باسم صابر الجمال مكان سعد 

شوقي بيه وقال : وهضايق من ايه كل شي قسمه ونصيب 

مراته ابنه وقالت بتنهيد : ايوه كل شي قسمة ونصيب طيب مش هتفطر 

شوقي بيه وقال : مين اللي ليه نفس 

مراته ابنه وقالت : بس يا بابا لازم تاكل حاجة علشان صحتك 

شوقي بيه وقال : صحتي 

مراته ابنه وقالت : ايوه يا بابا ما حضرتك لو مخدتش بالك من صحتك من اللي هيساعد سعد ويخرجوا من اللى هو فيه 

شوقي بيه وقال بحزن : اخرجوا يمسكوه متلبس زي ما مسكين ابني عز الدين يعني مش هينفع يخرج منها وهيتسجن يعني هيتسجن 

مراته ابنه وقالت ببكاء : لا يا بابا متقولش كده إن شاء مش هيتسجن وانت لازم تخرجوا منها 

شوقي بيه وقال : ودي اعملها ازاي ياحتي لو جبت واحد واعترف مكانه مش هينفع خلاص عوضي علي الله وقام عوضي علي الله وبتبكي مراته ابنه 

في دايرة زاهر : 

نزل خالد من العربية لقي زاهر وملك واقفين وراح لهم وقال : انتم واقفين كده ليه 

زاهر قال : مافيش 

خالد قال : امال عصام فين 

زاهر قال : راح يوصل الحاجات للناس 

خالد قال : الحاجات دي بخصوص الطلبات اللي بعتتها الناس لك 

زاهر  : ايوه 

خالد  : مالك يا ملك شكلك مضايق كده ليه 

زاهر قال بنرفزه : كويس أنك جيت علشان تروح معاك للناس وانت بتعطلهم الحاجات اللي هما طلبوها 

خالد : ما انا بعتها خلاص 

زاهر : بعتها ازاي

خالد  : ما الورق اللي انا اخذته منك لقيت كل طلب عليه العنوان بتاعه وعلشان محرجش نفسي والناس كمان بعتلهم الحاجات مع الناس اللي ساعدتني باسمك وخلاص 

زاهر  : طيب كويس 








خالد  : ليه هي كانت عاوزه تروح للناس وتوزع عليهم الحاجات اللي طلابوها 

زاهر قال : ايوه 

خالد قال : طيب مرحتيش ليه 

زاهر  : ما انا مرضتش 

خالد قال : ايوه يبقوا اتخنقتم صح 

زاهر قال بنرفزه : مش بضبط 

خالد قال : إزاي يعني 

زاهر قال : أصل انا مرضتش علشان الصور اللي اتعلقت ليا وليها في المنطقة وممكن يحصل حاجة وكمان هي متعرفش المنطقة دي كويس علشان كده مرتضش انها تروح 

خالد قال : زاهر معه حق يا ملك وانا لو في مكان زاهر كنت عملت كده وانتي دلوقتي بقتي من عيلتنا ولازم نخاف عليكي ولو مشيتي لواحدك ممكن حد يضايقك كده ولا كده بكلمة 

ملك قالت : بس انا اقدر احمي نفسي كويس 

زاهر قال بنرفزه : شوف بتقول ايه واحنا بنقول ايه 

خالد قال :استنا يا زاهر انا متأكد انك تقدري تحمي نفسك بس برده الأمر ميسلمش صح ولا ايه 

ملك قالت : خلاص يا خالد انت معاك حق في اللي انت قولته 

زاهر قال : الحمد لله انك اخير اقتنعتي بي الكلام اللي انا قاعد بقولك فيه بقالي ساعة 

ملك قالت بنرفزه : انت 

وقطع خالد كلامها وقال : علشان خاطري يا ملك مترديش مش وقته الكلام ده

ملك قالت بنرفزه : انت معاك حق مش وقته ولا حتي مكانه علشان أرد عليك 

خالد قال : أخبار التصويت إيه 

زاهر قال : اهي اللجنه فتحت من ساعة و الناس واقفة علشان تنتخب 

خالد قال : طيب الحمد لله جدي لسه مجاش 

زاهر قال : لا لسه 

وراح لهم واحدة من أهل المنطقة وقالت : انا مش عارفه اشكرك ازاي علي اللي انت عملته معها ابني 

زاهر قال : انا اسف بس انا معرفش حضرتك 

واحدة من أهل المنطقة وقالت بإبتسامة : صحيح حضرتك متعرفنيش بس انا اعرفك كويس انا ابني المهندس اللي حضرتك وظفته في الشركة بتاعتك 

خالد قال : حضرتك والداته المهندس محمد علوي ووو.... 

       

       الفصل التاسع والستون من هنا

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا ع التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×